Sunday, May 6, 2007

Et ikkemusisk indlæg



Så endelig lykkedes det mig at få denne blog til at fungere. Der var ikke det som ikke kunne gå galt. Først kunne jeg ikke få mit password til at fungere. Jeg har allerede en blog svævende rundt som jeg ikke kan komme ind i og nu mistede jeg forbindelsen med denne. Da jeg endelig fandt ud af at logge ind til denne blog bestemte min internetserver sig for at blokere. Hver gang jeg ville se min blog fik jeg blot en hvid side... Det endte med at jeg måtte installere endnu en interneserver (firefox) på min computer og "hokus pokus" nu kan jeg logge ind!

Mit liv har været meget varieret, tempofyldt og let forvirret på det sidste. Jeg kan slet ikke huske hvad jeg har fortalt hvem og hvad jeg laver. Jeg vil derfor starte bagfra og fortælle og hvad der senest er sket mig.

I denne weekend har der været Aikido seminar her ved Oberlin College. Jeg tager en klasse i denne kampsport og for at bestå var det et krav at man kom til en del af dette seminar. Ud over de studerende som træner i Oberlin College Aikido Klub (Oberlin Aikikai) var der folk fra Columbus, Cleveland, Washington, Pitsburg og mange andre steder. Der var en overvægt at mænd og mange af dem var "blackbelts" dvs. meget gode!
Hver klasse begynder med indledende ceremoni hvorefter sensei (lærer) demonstrere en teknik som man så træner med en partner. Efter nogen tid afbryder sensei for at kommer med kommentarer og foreslag til forbedring af teknikken eller en relateret teknik. Sådan går det så i to timer. Man skifter partnere hver gang så man får prøvet lidt af hvert.
Sensei denne weekend var bare fantastisk. En mindre herre på 80 år med den mest stilfærdige og fantastiske humor. Han demonstrerede primært på de store robuste eksperter og det var ganske underholdende at se ham smide rundt med dem blot ved at lave små justeringer som brød deres balance. Aikido går ud på af bryder angriberens balance og gøre dem ufarlige uden at skade dem. Det er ikke en konkurrencesport men der er grader man kan tage.
Jeg kom netop i tanke om at dette er første gang siden jeg stoppede som spejder som 14 årig at jeg har en ikke kunstrelateret interesse. Jeg tror faktisk det er en ganske godt ting.