Sunday, May 6, 2007

Columbus barok opera og eksamen


Som nogen af jer måske ved var jeg i Columbus Ohio for at spille til en barokopera på Ohio State University. Vi var fem studerende fra Oberlin som var blevet bedt om at tilbringe en uges tid i Columbus dvs. mig og Johanna Novom på barokviolin, to blokfløjtenister og en cembalist (John McKean). Orkesteret bestod foruden os af endnu en cembalist (Barbara Sahr), en ekstra lutenist, Annalisa Pappano på gambe og lirone (fantastisk instrument) og vores Maestro Lucas Harris på theorbe. I starten var det en frustrerende og stressende oplevelse, men til sidst fik vi alle noget ud af det, spillede en masse dejlige musik og havde det sjovt med hinanden. Vi ankom til Columbus for første gang d. 23 April. Vi tog direkte til det ret ucharmerende Drake Union center hvor prøver og forestillinger foregik.
OSU campus er meget stor. Der er efter sigende 50.000 bachelor studerende. Jeg har netop fået fortalt at campus har deres eget politi og brandvæsen! Hele campus ligger nord for centrum og Drake Union ligger lige ved en stor flod.
Mandag startede vi med en lille orkesterprøve. Lederen af orkesteres, lutenist Lucas Harris havde arbejde intensivt med sangerne så nu var det om at få os indpasset i helheden. Mandag var nemlig dagen før den første generalprøve! Lucas Harris er nok det mest stilfærdige menneske jeg nogensinde har mødt. Efterhånden som jeg kom til at kende ham bedre kom jeg til at sætte utrolig pris på ham og hans musiske evner. Mandag var vi dog alle noget frustrerede. Iscenesættelsen var super moderne og noget af koreografien modarbejdede de musiske intentioner som Lucas Harris havde. Der var langsomme tempi, ritardandi og andet godt som sneg sig ind. Vi havde to sceneprøver den dag og til den sidste var jeg den eneste instrumentalist som var tilbage. De andre blev nødt til at tage tilbage til Oberlin for ikke at misse for mange timer. Der var mange ting som ikke fungerede så godt og der var en del frustration at spore.
Tirsdag fik vi dog rettet op på en del ting. Lucas Harris fik sangerne til at komme til små ekstra prøver om eftermiddagen og resultatet kunne mærkes ved aftenens generalprøve.
Onsdag gik det en tand bedre og det var med nogen fortrøstning at vi forlod Columbus Tordag morgen (vi havde ingen prøver den dag). Det var godt at komme hjem en dag og ikke tilbringe en hel uge på et hotelværelse!
OSU (Ohio State University) havde sørget for at få os alle (de studerende) indlogeret på The Varsity Inn! Det var ganske interessant med "drive in" tjekind, tageselv kaffe og lang vandring til nærmeste supermarked. Vi kunne øve på værelserne men da vi delte to og to blev det ikke til så meget. Vi fik dog hygget og kom sent i seng som det sig høre bør!
Fredag ankom vil til Columbus i god tid til en lille orkesterprøve. Mellem prøven og forestillingen gik jeg ud for at finde noget spiseligt sammen med Lucas Harris og Annalisa. Det var godt med lidt rolig tid før forestillingen.
Begge forestillinger gik godt og mange ting klappede som ikke havde fungeret før. Efter lørdagens forestilling var der "cast party" hos en af sangerne. De var alle så søde og jeg fik endelig mulighed for at tale med instruktøren, en karismatisk ungarer (Peter Kozma). Der var bestemt havde gode ideer i det han gjorde med de unge sangere. Derefter havde vi vores egen hygge på hotellet og det blev meget sent. Jeg var ikke meget værd næste dag.

Der var dog ikke megen tid til at slappe af. Tirsdag d. 1. Maj havde jeg nemlig min Comprehensive Exam. Søndag aften fik jeg en mail om at min eksamen var flyttet fra 13.30 til kl. 9 om morgenen!
Comprehensive Exam er min uddannelses store afsluttende eksamen. Den er mundtlig og meget svær at forberede. I bund og grund går det ud på at jeg skal vise hvad jeg har lært i løbet af min uddannelse både om det at spille på historiske instrumenter, hvordan jeg takler et partitur (hvilke konventioner bruges i hvilke repertoirer), hvad mine tanker er om filosofien bag Historical Performance og hvad jeg synes jeg har lært og hvordan jeg vil undervise en moderne violinist i barokstil! Eksamen varer en time. Jeg var ikke super tilfreds med min præstation, men det var mine lærere som roste mig rigtig meget - og dermed bestod jeg hoveddelen af min uddannelse. Jeg mangler nogle få ting så som et teoripaper, men snart har jeg min Master of Music in Historical Performance!

Lige nu er jeg mest optaget af at bestå min køreprøve, forberede mig til en recital på Søndag (13 Maj) samt hvordan jeg skal få alle mine sager med hjem billigst muligt! Det løser sig nok til sidste men lige nu er der lidt panik før lukketid!
Nok for nu. Giv mig endelig tips om hvordan jeg kan forbedre denne blog!
Anne Marie

No comments: